Oprichter van de NSCCT is dr. Dr. Theo van Batenburg. Hij richtte Testservice Onderwijs op met als doel om sociaal wetenschappelijke instrumenten voor de onderwijspraktijk geschikt te maken en te houden. De Rijksuniversiteit Groningen gaf hem daartoe de licentie. De basis voor de NSCCT is gelegd in de evaluatie van het onderwijs voorrangsbeleid (OVB), latere versies zijn ontwikkeld voor het Cohort Onderzoek Onderwijs Loopbanen (COOL 5-18).
Theo van Batenburg, afgestudeerd als psycholoog, werkte 32 jaar als onderzoeker en docent bij de Rijksuniversiteit Groningen.
Testservice Onderwijs heeft de relatie tussen het leerpotentieel (bepaald met de NSCCT) en de Dia- en Cito-vaardigheidsscores in kaart gebracht. Daarmee wordt duidelijk welke vaardigheidsscore verwacht mag worden bij een bepaald leerpotentieel. Op schoolniveau en groepsniveau geeft dit inzicht in de kwaliteit van het aanbod en op individueel niveau op eventueel onderpresteren. Met deze inzichten kan een school gericht gaan werken aan verbeterplannen en het effect ervan monitoren.
In 2020 werd Testservice Onderwijs overgenomen door Diataal BV. Diataal nam de papieren versie van de NSCCT over en digitaliseerde de test voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.